Tanúsítvány
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Termékajánló
Szimpatikusak vagyunk?
Iratkozz fel.
Fittprotein blog
2019.10.21 15:33

Így kerüld el a jojó-effektust hatékonyan!

Újra és újra megpróbálkozol a fogyással, de mindhiába. Fél évig minden jól megy, szépen megindulnak a kilók lefelé. Majd stagnálni kezdesz. Megkívánsz ezt-azt, és azon veszed észre magad, hogy újra szörnyülködve állsz a mérlegen. Ismerős, ugye? Ezt nevezik jojó-effektusnak, amely sokkal gyakoribb, mint hinnéd.

 

De hogyan lehet sikeresen fogyni? Mitől alakul ki, és hogyan kerülhető el a fent említett jojó-effektus?

Így kerüld el a jojó-effektust

Mi okozza a jojó-effektust?

A fogyókúrázók klasszikus, 22-es csapdája előbb-utóbb minden fogyni vágyót utolér. A jelenség maga arra utal, hogy a diétázók eleinte gyors fogyásnak indulnak, majd - a fogyókúra abbahagyását követően - visszatérnek eredeti súlyukhoz. (Vagy rosszabb esetben akár plusz kilókkal is gyarapodhatnak.)

 

A jojó-effektus oka, az önsanyargató diétában keresendő. A klasszikus fogyókúra valamiért úgy él a fejekben, hogy “fél évig kibírom, és minden mehet úgy, mint régen…”.

 

És hogy mi a baj ezzel a felfogással? Többek között az, hogy lelassul az alapanyagcseréd. 

 

Mi az az alapanyagcsere és miért van jelentősége a diétában?

Az alapanyagcsere, vagyis a BMR (Basal Metabolic Rate) egy olyan érték, amely megmutatja a minimális energiafogyasztásod, nyugalmi állapotban. Egy átlagos férfinak, aki nem sportol rendszeresen, napi 1600-1800 kalóriára van szüksége. Ez elegendő mennyiség ahhoz, hogy fedezni tudja a test normál működéséhez szükséges energiamennyiséget. A nők esetében ez 1300-1500 kalória naponta. (Bár érdemes hozzátennünk, hogy az ideális kalóriabevitel mindenkinél más és más.)

 

Ha csökkentjük a bevitt kalóriák számát, akkor a szervezet elsősorban “hozott anyagból dolgozik”, vagyis elkezdi lebontani a zsírraktárakat, és ezzel megindul a fogyás. Azonban az önsanyargatás által a napi kalória mennyisége nem éri el azt az alap szintet sem, amely a szervezet optimális működéséhez kell.

 

Amikor pedig abbahagyod a diétát, és visszaállsz a régi étrendre, az özönvíz-szerűen rád zúduló kalóriamennyiséggel nem tud mit kezdeni a szervezeted. A lelassult anyagcsere ugyanis nem gyorsul fel automatikusan, ha több kalóriát viszel be, és mivel ezt a tested nem képes elégetni, megindul a visszahízás.

Az ellenállás pszichológiája, avagy hogyan kerülhető el a jojó-effektus?

Kijelenthetjük tehát, hogy az önsanyargató diéta egy eleve kudarcra ítélt hadművelet. Ha már jártál ebben a cipőben, biztosan te is megfigyelted, hogy az ilyen típusú diéta alatt az ember fokozottan fogékony az illatokra. Ennek hozományaként akár kilométerekről is képes vagy kiszimatolni a kürtöskalácsost, ha pedig elcsábulsz, lőttek a diétának.

 

Ilyenkor egy klasszikus “egy picit bűnözhetek, mert megérdemlem”-típusú pszichológiai folyamat játszódik le az emberben. Amikor ugyanis elcsábulsz, és beleharapsz a kedvenc ételedbe, legyen az pizza, lasagne vagy bármi, a tested és az agyad dopamin-mámorban úszik.

 

Ez a - szexuális hasonlattal élve orgazmikus érzés - azonban pont annyi ideig tart, amíg az ételt fogyasztod. Utána jön a bűntudat, az önmardosás, a még nagyobb önsanyargatás, majd az ismételt elcsábulás. Ez pedig pedig periodikusan, és egyre gyakrabban ismétlődik, amikor is átcsap az “á, már úgyis mindegy!”-fázisba. 

 

Itt ér véget a diéta, és itt kezdődik a jojó-effektus és a gyors visszahízás.

 

A jelszó: önuralom és életmódváltás

Az elhízás (ha nem genetika, vagy betegség útján alakult ki), akkor a többletkalória számlájára írható. Ha például férfiként, folyamatos jelleggel, napi 2000 kalóriákat fogyasztasz úgy, hogy nem mozogsz, és nem figyelsz oda a megfelelő étkezésre, akkor hízni kezdesz. A fogyás tehát ennek ellentétjeként lehetséges: kevesebb kalóriát kell bevinned, mint addig és többet kell mozognod.

Életmódváltás jojó effektus ellen

Ehhez persze önuralom szükséges. A jojó-effektust ugyanis egyetlen módon kerülheted csak el: tudatosan kell étkezned, és többet kell mozognod. A másik fontos dolog, hogy nem lehet egyből pezsgőt pukkantani, ha lefogytál, ugyanis a neheze még csak utána jön. Sokkal nagyobb kihívás ugyanis megtartani a súlyt, mint lefogyni.

Hogyan fogyhatsz?

A már fent említett mozgással és életmódváltással is nagyon szép eredményeket lehet elérni. Ezeket azonban tovább fokozhatod különféle táplálékkiegészítőkkel.

WSHAPE Magis Shape 120 kapszula

Magic Shape

A Nutriversum terméke egy olyan zsírégető, amely stimulánsoktól - így például koffeintől is - mentes. Ugyanakkor, lipotrópikus zsírégető révén, elősegíti a szervezet zsírfelhasználást és méregtelenítését. 

 

Persze nem győzzük eleget hangsúlyozni, hogy sem ez, sem a többi zsírégető nem csodaszer. Ugyan elősegíthetik a fogyást, azonban a tartós testsúlycsökkentéshez életmódváltásra is szükség van.

 

Miután sikerült lefogynod a kívánt súlyra, akkor a következőket javasoljuk:

 

  • Nagyon lassan, lépcsőzetesen emeld csak a kalóriabevitelt. (Itt akár használhatod a kalóriaszámlálást is.)
  • Többször étkezz, kevesebbet. Klasszikus hiba ugyanis, hogy - hiába eszel a diéta kezdetéhez viszonyítva kevesebbet -mégis hízni kezdesz. Napi legalább 6 étkezést javaslunk.
  • Rendszeresen mozogj. Nem muszáj mindennap futnod, és edzőterembe járnod, de heti legalább 3 nap, minimum 30 perces kardiomozgás mindenképpen javasolt.
  • Figyelj oda a táplálkozásra. Mindennap egyél zöldséget, gyümölcsöt, valamint figyelj oda a minőségi fehérjebevitelre is.
  • Találd meg azt az ideális kalóriabevitelt, amitől nem hízol, mégis “jókat eszel”.
  • Fogyassz elegendő (napi 2-2,5 liter) folyadékot. Erről sokan megfeledkeznek, pedig rendkívül fontos.
  • Fogadd el a tudatot, hogy sohasem lesz már minden olyan, mint régen. Hiszen ez vezetett odáig, hogy elhíztál, és fogyókúrázni kényszerülsz.

 

Ha mindezeket sikerült betartanod, biztosan nem fog téged utolérni a fogyókúrázók klasszikus hibája, és sikeresen elkerülheted a jojó-effektust.