Tanúsítvány
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Termékajánló
Szimpatikusak vagyunk?
Iratkozz fel.
Fittprotein blog
2020.02.26 13:52

Miért a rost a hatékony diéta titka?

Biztosan te is sok helyről hallottad már, hogy a megfelelő rostbevitel fontos - arra azonban, hogy pontosan miért, már kevesebben térnek ki. A cikkben többek között ennek is utánajárunk, illetve annak is, hogy miként fogyhatsz a rostoktól, továbbá hasznos tippekkel látunk el, hogyan növeld a napi rostbevitelt

Miért a rost a hatékony diéta titka?

 

Miért fogyasztanak a rostok?

A rostokat a bélrendszer “kéményseprőinek” is szokás nevezni, hiszen hatékonyan kipucolják azt. Miközben ugyanis áthaladnak a szervezetedben, intenzív bélmozgást hoznak létre, továbbá megtisztítják a bélfalakat a rárakódott káros salakanyagoktól.

 

Ezenkívül fontos megemlíteni azt a jótékony tulajdonságát is, hogy felszívják a koleszterint, az epesav sóit, így hozzájárulnak az egészséges, kiegyensúlyozott étrendhez.

 

Viszonylag kevesen tudják, hogy nem csak egyféle rost létezik, hanem megkülönböztetjük a vízben oldodó, és a nem oldódó rostokat.

 

Miért a rost a hatékony diéta titka? Sportos nő szalaggal méri a derékbőségét.

Vízben oldódó rostok

Vízben oldódó rost például a zab, vagy a chia mag, a víz hatására ugyanis nyák képződik. Ez a nyák kiválóan védi a nyálkahártyát, és - habár lassítják az emésztést - ugyanakkor segítenek felszívni a tápanyagot is. Ezenkívül megköti a rossz bélbaktériumok által termelt méreganyagokat is.

Vízben nem oldódó rostok

A keményítők, például búzakorpa vagy kókuszliszt is ebbe a csoportba tartoznak. Habár megkötik a vizet, nem oldódnak fel, hanem megduzzadnak, így teltségérzetet okoznak. Mivel gyorsabban áthalad a bélrendszeren, segít székrekedés esetén is, illetve gyakoribb bélürítést tesz lehetővé. 

 

Fontos, hogy a rost nem ilyen - vagy olyan, sok esetben egyaránt tekinthető vízben oldódó, és nem oldódó rostnak. Példának okáért 100 gramm lenmagban 10 gramm, vízben nem oldódó rost, és 12 gramm vízben oldódó rost található.

 

A rostok tehát segítenek felszívni a tápanyagot, gyorsabb anyagcserét tesznek lehetővé, ezáltal segítenek a fogyásban is. Mindezek mellett valódi vitamin- és ásványianyag-bombák, így segítik energetizálni a szervezetet - ez főképp tavasszal lehet hasznos, a fáradtság leküzdésében.

 

Ezenkívül tartós jóllakottság-érzetet biztosítanak (főképp a vízben nem oldódó rostok), és meggátolják a vércukorszint hirtelen megemelkedését is, így nem zuhan le, és nem tör rád a farkaséhség. Ráadásul, ahogyan említettük, felszívja a koleszterint, így segíthet a magas vérnyomással küzdőknek is.

Mi történik, ha valaki nem fogyaszt elég rostot?

Ha valaki nem eszik elég rostot, akkor gyakoriak a székelési problémák: székrekedés, ebből fakadóan pedig aranyér is kialakulhat. Hosszabb távon a rost nélküli étrend pedig extrém esetben cukorbetegséghez, vagy elhízáshoz vezethet.

 

Miért a rost a hatékony diéta titka? Rostban gazdagan étkezik egy egészségtudatos ember.

Milyen rostos ételeket egyél?

Egy egészséges, felnőtt embernek 25-35 gramm rostot kellene naponta fogyasztania. Ehhez képest hazánkban körülbelül 15 gramm rostot esznek, ami magyarázat lehet a drasztikus hízásra, és a gyakori cukorbetegségre is. A rostdiéta során tartósan, kúraszerűen, 1 hónapon keresztül kell napi 40 gramm rostot magadhoz venni. 

 

Azonban jóból is megárt a sok: ügyelj rá, hogy ne fogyassz napi 60 grammnál többet, ez ugyanis már épp az ellenkező hatást váltja ki: hasmenést, puffadást idézhet elő.

 

Most pedig nézzük is meg, melyek azok az ételek, amelyek gazdag rosttartalommal rendelkeznek.

Zab

Ahogyan említettük, a zab vízben oldódó rost, amelynek számos jótékony hatása van. Többek között sok vitamin (például B-, és E-vitamin) és ásványi anyagok (cink, magnézium, foszfor, kálium, illetve vas) találhatóak benne. Remek értágító, és koleszterincsökkentő hatással bír, ráadásul magas a fehérjetartalma. 

 

100 gramm zab 17 gramm növényi fehérjét, és 22 gramm rostot tartalmaz, így napi 10 deka fogyasztásával már majdnem fedezed a napi rost-szükségleted.

Lenmag

A lenmag szintén csökkenti a koleszterinszintet, valamint megkönnyíti a székelést. Ugyanakkor a cukorbetegség ellen is hatékony lehet, hiszen növeli a sejtek inzulinérzékenységét, és csökkenti a vércukorszintet.

Köles

A köles gyulladáscsökkentő hatása kiemelkedő, ugyanakkor erősíti az immunrendszert is. Nem elhanyagolható tény az sem, hogy segít a savtúltengésben küzdőknek normalizálni a gyomorsav mértékét, épp ezért enyhe lúgosító hatással is bír.

Zöldségek és gyümölcsök 

A következő zöldségek rengeteg rostot és ásványi anyagot tartalmaznak: 

  • Brokkoli 
  • Karfiol
  • Cékla
  • Uborka
  • Spárga
  • Sárgarépa

 

Azonban a gyümölcsökről se feledkezzünk meg, hiszen ezek is remek rostforrások:

  • Szilva
  • Áfonya
  • Barack
  • Szeder

Mire kell figyelni, ha sok rostot eszik az ember?

Elsősorban arra kell odafigyelned, hogy elég vizet igyál, hiszen a rostok megkötik, felszívják a folyadékot. Így ha rostdiétába kezdesz, feltétlenül növeld meg a napi vízfogyasztást is - legalább 2,5-3 literre.

Rostdiéta mintaétrend

Reggeli: 5-6 szem aszalt szilva, zab (forralt vízzel)

Tízórai: alma és körte vegyesen, felvágva

Ebéd: egy kis tál barna rizs, 15 dkg csirkemell, saláta

Uzsonna: egy banán

Vacsora: főtt bab, 15 dkg csirkemell

 

A mintaétrendhez válogass diétás termékeink közül, ahol biztosan megtalálod a számodra ízletes tésztákat, szószokat. Ha pedig nincs időd a megfelelő mintaétrendet tartani, a szükséges rostmennyiséget finom, gyümölcsízű rágótabletta formájában is beviheted!