Tanúsítvány
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Termékajánló
Szimpatikusak vagyunk?
Iratkozz fel.
Fittprotein blog
2020.04.30 10:15

A zöld tea 5+1 szuper, és 3 kevésbé jó hatása

Tudom, hogy ezer plusz egy cikk szól az xy termék pozitív hatásairól, de ez a cikk más lesz. Ahogyan a többi cikkünkben, úgy itt is igyekszünk objektíven írni egy-egy termékről (megtettük ezt már a táplálékkiegészítőkkel is, amikor azok hátrányairól írtunk). Épp ezért nem csak a zöld tea pozitív hatásairól beszélünk, hanem a hátrányait sem rejtjük véka alá. 

 

Először kezdjük is a pozitívumokkal! 

 

A zöld tea 5+1 szuper, és 3 kevésbé jó hatása

 

#1 A zöld tea segít a fogyásban 

Amikor valaki a zöld tea pozitív hatásairól beszél, szinte elsőként kerül elő a fogyás. Ez egyrészt a zöld tea energetizáló hatásának köszönhető, és ha belegondolsz, teljesen logikus is. Ha fittebb vagy, megnő a teljesítőképességed, kevésbé leszel fáradt, így többet tudsz mozogni - ergo csökken a testzsír. 

 

A másik, kicsit talán egzaktabb, konkrétabb magyarázat az, hogy a zöld tea rengeteg katekint tartalmaz, ami az egyik leghatásosabb, zsírégető antioxidáns.

 

Amennyiben ezt a katekint koffeinnel és mozgással is kombinálod, úgy a hatás még inkább látványos.

 

A zöld tea 5+1 szuper, és 3 kevésbé jó hatása

 

#2 Energetizálja a szervezeted

Ezt pedig az EGCG (epigallokatekin-3-gallát) nevű katekinnek köszönheti. Ez az antioxidáns ugyanis sejtszinten támogatja a szervezeted, és természetes módon csökkentheti a gyulladásokat (így az izmokban jelentkező, mikrorepedésekből fakadó gyulladást is - ami az izomlázért felel).

 

Ráadásul természetes koffein forrás: mintegy 20-45 mg koffein található egy adagban, körülbelül fél csésze kávénak felel meg.

 

A zöld tea 5+1 szuper, és 3 kevésbé jó hatása

#3 Jó hatással van a szívre és az érrendszerre

A zöld tea zöld színét annak köszönheti, hogy még frissen szüretelik le, így nem csak antioxidánsokban, de polifenolokban is gazdag. Ez a polifenol csökkenti a káros, LDL-koleszterinszintet, valamint védi a szívet.

 

A koleszterinszint stabilizálásával pedig a vérnyomást is csökkenti, valamint javítja a sejtek oxigénellátását is.

 

A zöld tea 5+1 szuper, és 3 kevésbé jó hatása

 

#4 Segíti az agyműködést

Ami pedig jó a testnek, az jó az agynak is: egy egészséges érrendszer több oxigént képes szállítani az agyba, így javítja a szellemi képességet is. De ez még nem minden, ugyanis a fent említett EGCG nevű katekin védi az agyat a stressztől, valamint javítja az idegsejtek működését is. 

 

Ez azt jelenti, hogy az idegpályák által javul az agyon belüli kommunikáció. Így megelőzhető az ún. ködös agy, ami az oxigén- és mozgásszegény életmód egyik tipikus velejárója. 

 

A zöld tea 5+1 szuper, és 3 kevésbé jó hatása

 

 

#5 Erősíti az immunrendszert

Az EGCG  gyulladáscsökkentő hatása révén segíti az immunrendszer működését. Valamint segíti a máj munkáját, a mérgek kiürülését a szervezetből - és csökkentheti a májzsugor kockázatát is.

+1 Csökkenti a szorongást

Ezenkívül a zöld teában található még egy rendkívül fontos, ún. L-theanin nevű aminosav, ami nyugtató hatással bír, így csökkenti a stresszel járó szorongást. 

 

A szorongás és a stressz rendkívüli módon gyengíti az immunrendszert, így ennek védelme szempontjából ez a vegyület különösen fontos.

 

Látszólag ellentmondásos lehet, hogy a zöld tea egyszerre energetizál és nyugtat, de valójában nem az. Gondolj csak bele, hogy a “rossz stressz” (vagyis distressz) hatása általában épp ellentétes, és kicsit sem energetizál. 

 

Ez a fajta túlzott, indokolatlan stressz felelős többek között a már említett szorongás és a depresszió kialakulásáért is. Ezzel a “jó stressz” többletenergiát ad ahhoz, hogy megoldjunk egy-egy problémát vagy épp rekord időt fussunk.

 

A zöld tea, és az L-theanin nevű anyag ezt az egyensúlyt billetni el a jó irányba. 

 

A zöld tea jótékony hatásai mellett nézzük meg a mellékhatásokat is.

 

Azt kijelenthetjük, hogy a zöld tea alapvetően egy rendkívül egészséges ital, azonban ha túlzásba viszed a fogyasztását, akkor meglehetősen kellemetlen tüneteket produkálhat.

 

Ezek pedig: 

 

A zöld tea 5+1 szuper, és 3 kevésbé jó hatása

 

#1 Fejfájás 

A zöld tea hatására előfordulhat fejfájás, ebben pedig a koffein ludas. Habár 100 ml-re vetítve a tea alacsony koffein tartalommal rendelkezik, túlzott fogyasztása esetén megnő a vérnyomás, ez pedig fejfájást okozhat.

 

A túlzásba vitt zöld tea ezenkívül gátolja a vas felszívódását is a szervezetben. Ekkor vashiány léphet fel, aminek egyik szintén gyakori velejárója a rossz közérzet, és a sajgó fej. 

 

Amennyiben tehát a fejfájást épp zöld teával szüntetnéd meg, lehet hogy egy ideig hanyagolnod kellene az italt, vagy csökkenteni a mennyiséget.

#2 Gyomorpanaszok

A savproblémákkal küzdők esetében előfordulhatnak gyomorpanaszok, aminek szintén a koffein lehet az oka. A koffein ugyanis savtúltengést okozhat, ami károsítja a gyomor nyálkahártyáját.

#3 Májproblémák 

Jó tudni, hogy már meglévő májgyulladás vagy cirrózis esetén nem ajánlott a zöld tea fogyasztása. (A megelőzésben azonban segít!) Ennek oka a “jóból is megárt a sok” tipikus esete: a túlzott katekin-fogyasztás ugyanis épp az ellenkező hatást váltja ki, mint a normál adag - vagyis károsítja a májat.

Összegzés: mire figyelj oda?

Ezek a mellékhatások leginkább a kapszula formájában szedett, zöld tea-kivonatok esetében jelentkezhetnek. 

 

Azonban, ha nincs kizáró alapbetegség, és betartod az ajánlott fogyasztási mennyiségre vonatkozó utasításokat, a zöld tea kapszula sem fog ilyen gondokat okozni.

 

Épp ezért, ha koncentrált formában szeretnéd bejuttatni a szervezetedbe a zöld teában található ásványi anyagokat, vitaminokat, és aminosavakat, úgy koncentrált, kapszula forma a legjobb megoldás.

 

Azonban tartsd magad a napi ajánlott mennyiséghez, és fogyassz bőséges folyadékot - így biztosan nem lehet baj.