Rakj a kosaradba egy Fittprotein Vitamin C 1100-at (1990Ft) és a rendelésed országosan INGYEN KISZÁLLÍTJUK.

Fittprotein blog

Ezek a hátfájás leggyakoribb okai fiatal korban (és ezt tedd ellene)

Tomi
Tomi
2022.06.07 23:23
Ezek a hátfájás leggyakoribb okai fiatal korban (és ezt tedd ellene)

Hátfájás sajnos nem csak idősebb korban jelentkezhet, már egészen fiatalon, sőt akár gyerekkorban is elkezdődhetnek a problémák. Lehet, hogy csak egy szimpla elfekvés okozza, de ha hosszabb ideig tart a fájdalom, az bizony komoly problémát is jelezhet. 

 

A cikkben épp ezért összegyűjtöttük,mik lehetnek a fiatalkori hátfájás okai, és mit lehet tenni ellene. 

A hátfájás leggyakoribb okai - és a megoldásuk

A derék-és hátfájdalmak leggyakoribb okai közé tartoznak a megerőltetésből fakadó fájdalmak, de lehetséges, hogy a sok ülés, a helytelen testtartás vagy a hosszabb állás váltja ki. Nézzük is meg ezeket részletesebben!

 

#1 Megerőltetés

Ha nem melegítesz be rendesen, vagy hirtelen mozdulattal próbálsz meg edzeni, akkor jó eséllyel meghúzódik a hátad. Ilyenkor ugyanis a szalagokban és az izmokban mikroszkopikus méretű szakadások keletkeznek, amik begyulladnak és bizony kemény fájdalmat okozhatnak. 

 

A jó hír azonban az, hogy a fájdalmak ritkán tartanak egy hétnél tovább, és maguktól elmúlnak. Maximum rá lehet segíteni jeges borogatással, gyulladáscsökkentő krémekkel vagy belsőleg szedett, gyulladáscsökkentő tápkiegekkel is - a kurkumin ebből a szempontból például verhetetlen.

Megerőltetés miatti hátfájdalom okai és kezelése 

 

Mit tegyél, ha megerőltetted a hátad?

Először is pihentesd és borogasd, ne akarj újból súlyzózni és emelni, mert sokkal súlyosabb problémáid is lehetnek - akár szalagszakadás is. Szedj gyulladáscsökkentőket, B-komplex vitamint, és borogasd hideg vízzel. 

 

Néhány nap múlva, ha már enyhült a fájdalom, mindennap nyújts, és végezz olyan gyakorlatokat, mint a törzskörzés. Hatásos az is, ha a hátadon fekve felhúzod a térded a mellkasodhoz, ott tartod 30 másodpercig, majd ellazítod. 

 

A másik jó módszer, ha hason fekve felnyomod magad a kezeiddel, közben pedig a fenekedet lenyomva tartod. Vigyázz, hogy mindig csak annyira nyújts, amíg jól esik; ha fáj, azonnal hagyd abba!




#2 Sok ülés

Nincs mit szépíteni; igazi ülő-társadalom vagyunk. Már általános iskolától kezdve rengeteget kell ülni, nem is beszélve a középiskoláról, egyetemről, ahonnan kikerülve jó eséllyel szintén ülőmunkát végzel majd. 

 

(Azonban ne hidd azt, hogy a fizikai dolgozók nem küzdhetnek hátfájdalommal, sőt! A megerőltetésből, húzódásból fakadó fájdalom őket is nagy százalékban érinti.)

 

Átlagosan az ember napi 10-14 órát is ülhet. Ha pedig alig áll fel, és/vagy a szék nem megfelelő, és nem támasztja rendesen a gerincet, akkor bizony előbb vagy utóbb komoly hátfájdalmak jelentkeznek majd (és inkább előbb, már fiatalabb korban). 

 

Mi a jó hátfájás ellen, ha ülőmunkát végzel? 

Ülés közben – hiába érezzük úgy, hogy pihenünk – a testünkre, azon belül is a gerincünkre extra nyomás nehezedik. 

 

Ez a plusz terhelés természetesen hatással van a gerincben található porckorongokra, olyannyira hogy egészen konkrétan kipréseli a vizet a korongok közül. Mivel így a porckorong "kiszárad" sokkal sérülékenyebbé válik, könnyebben kopni és degenerálódni, boltosulni kezd. 

 

Ez a kiboltosulás pedig nyomást gyakorol az idegekre, ami hosszú távon rendkívül egészségtelen és számos problémához vezethet. 

 

Ha a hátfájás mellett sokszor tapasztalsz végtag zsibbadást is, akkor nagy eséllyel a helytelen ülés okozza a problémákat. Ezek megelőzésére (sőt, ha már fennáll a fájdalom akkor is) kitűnő megoldást jelent egy ergonomikusan kialakított szék. Az is fontos, hogy a könyök-felkar derékszöget zárjon be. 

 

Szintén jó ötlet a pilates párna, vagy fitnesz labda, amin ülve a gerincünknek folyamatosan mozognia, helyezkednie kell, hogy megtalálja az egyensúlyi pontot. 

 

#3 Helytelen testtartás

A helytelen testtartás szintén hasonló problémákból eredeztethető, mint az ülőmunka (sőt, maga az ülőmunka is kiváltó oka lehet). A rossz testtartás miatt gyakran előrebukik a fejünk és a vállunk. 

 

Ahhoz, hogy el tudd képzelni, mekkora plusz súly nehezedik ezzel a gerincedre; álljon itt egy szám: az emberi fej átlagosan 4,5-5 kilogramm. 

 

Az előredőlés, a fej előrebukása, valamint a hanyag tartás mind-mind extra terhelést helyeznek a nyaki csigolyára és a gerinc lumbális szakaszára. A vége pedig ugyanaz, mint az ülőmunka esetében: kiszorul a víz a porckorongokból, boltosodás alakulhat ki és idegi nyomás.

 

Mit lehet tenni ellene?

Szinte mindennemű sport javítja a testtartást, kiváltképp az úszás és az evezés is. Ha ezekre nincs lehetőséged, akkor otthoni edzésként végezhetsz döntött törzsű oldalemelést, és egyéb, súlyzós gyakorlatokat. 

 

Ha ülőmunkát végzel, óránként kelj fel, mozgasd át magad; és ha teheted, munka után végezz jógagyakorlatokat. 

 

Ezek egyrészt átmozgatnak, másrészt csökkentik a stresszt, ami szintén hátfájdalmat okozhat. 

 

#4 Túlzásba vitt stressz

Amikor az ember stresszel, az izmai megfeszülnek. Ha a stressz csak ideig-óráig áll fenn, semi probléma nincsen, azonban nem ez a gyakori. A túlzott negatív stressz, vagyis a distressz, népbetegségnek számít, és rengeteg embert érint, főleg Magyarországon. 

 

Az állandóan megfeszülő izmok nem képesek elernyedni, megmerevednek és letapadnak, állandó jellegű hátfájdalmat okozva. 

 

Ráadásul, ha az ember stresszel, egy kortizol nevű hormon termelődik, aminek hatására kisebb lesz a hippocampus (ez a nagyagy része), ami megnövekedett fájdalomérzethez vezethet

 

Stressz és hátfájás

 

Mi a teendő tartós stressz esetén? 

Először is próbáld meg kiiktatni az életedből a stresszfaktort, legyen az munkával kapcsolatos, vagy magánéleti jellegű probléma. Ha ezt nem szünteted meg, minden más csak tüneti kezelés, és később a fájdalom szinte biztos, hogy visszatér majd. 

 

A következő lépés a már letapadt izomzat fellazítása; ehhez szükséged lesz egy jó masszőrre, és rendszeres masszázsra. Még jobb, ha szakorvossal együtt építitek fel a "haditervet", hogyan tudnátok a lehető leghatékonyabban eltüntetni a csomókat. 

 

Segíthet a jóga, a rendszeres szaunázás, de hatékony lehet az úgynevezett lökéshullám terápia is. 

 

#5 Alacsony magnézium-bevitel

A magnéziumhiány egyik tünete lehet az állandó hátfájás, és az ingerlékenység is. Ha ezek mellé még étvágytalanság, fáradékonyság is társul, akkor valószínűsíthető az ásványianyag hiánya. 

 

Magnéziummal hátfájás ellen?

A magnézium citrát, kelát és a laktát a legjobban felszívódó magnézium formák közé tartoznak. Ha lokálisan szeretnéd csillapítani a hátfájást, használhatsz ősi magnézium krémet is, ami a bőrön keresztül felszívódva, lokálisan fejti ki a hatását. 



Rossz alvási pozíció miatti hátfájás

#6 Rossz alváspozíció (vagy rosszul kiválasztott matrac, párna) 

Ha nem megfelelő matracot vagy párnát választottál magadnak, szintén extra nyomás helyeződik alvás közben a csigolyáidra, ami hátfájdalomhoz vezethet. Érdemes hideghab matracot és félkemény párnát vásárolni, valamint a bal oldaladra fekve aludni. 



Betegségek

Fontos kiemelni, hogy ha a hátfájdalom több hete tart és nem akar elmúlni, mindenképp keress fel egy szakembert, hogy kizárhassátok a különböző betegségeket.