Tanúsítvány
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Termékajánló
Szimpatikusak vagyunk?
Iratkozz fel.
Fittprotein blog
2020.06.18 12:20

Az edzés és a mogyoróvaj - együk vagy ne együk?

Emlékszel arra az ízorgiára, amit gyerekként egy egyszerű nutellás kenyér adott? A mogyoróvaj ugyan picit más tészta - sokkal tapadósabb, sósabb, kicsit furcsa az állaga - de így is sokan (tényleg nagyon sokan) kedvelik.

 

Ráadásul az olajos magvakról ódákat zengenek a magazinok, hiszen a jó zsírokra szükségünk van. Azonban, ha meglátjuk, hogy mennyi kalóriát tartalmaz, riadtan félredobjuk a mogyoróvajas üveget, és inkább szomorúan elmajszolunk egy pirítóst.

 

Kézenfekvő kérdés tehát, hogy ajánlott-e mogyoróvajat fogyasztani, ha edzel, vagy épp diétázol? 

Megmutatjuk, hogy a mogyoróvajat diéta közben is használhatod!

Szabad-e diéta közben mogyorókrémet enni?

 

Tény, hogy baromi ijesztően néz ki, amikor az összetevők között, felül meglátod a 100 grammra vetített kalóriamennyiséget, ugyanis 598 kalóriát tartalmaz.

 

Azonban kár lenne ezen fennakadni, ugyanis ha megnézzük, nagyon kedvező arányokban tartalmaz jó zsírokat, a fehérjét, és a rostokat.

 

Ekkora adag ugyanis 22-23 gramm fehérjét, és 52 gramm zsírt tartalmaz. Itt álljunk is meg egy pillanatra.

 

Ugyanis fontos kiemelni, hogy ebből a “rossz zsír” 10 gramm - bár nem feltétlenül rossz zsírról beszélünk, erről itt írtunk bővebben -, azonban összesen kb. 42 grammnyi egyszeresen- és többszörösen telítetlen zsírokat tartalmaz, ami nagyon jó arány.

 

17 gramm szénhidrátot is tartalmaz, ami szintén ijesztő lehet. A szénhidrát azonban nem szabad, hogy szitokszó legyen, ugyanis az emberi test működése szempontjából egy igencsak lényeges vegyületről van szó.

 

100 gramm mogyoróvaj pedig 5 gramm rostot tartalmaz, ami szintén figyelemreméltó - a megfelelő rostbevitel ugyanis többek között segít a fogyásban is.

 

Így eléggé ellentmondásosan hat, hogy ekkora mértékű kalória segíti a fogyást, de a fentieket figyelembe véve biztosan te is látod, hogy nem minden fekete vagy fehér.

 

A mogyoróvaj glikémiás indexe ráadásul rendkívül alacsony - 14-es, mindemellett laktató. Ez azért fontos, mert nem dobja meg hirtelen a vércukorszintedet, és sokkal később leszel éhes, mint egy magas glikémiás indexű harapnivaló esetében.

Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy elősegíti a fogyást, de nem szabad túlzásba vinni a fogyasztását, és oda kell figyelni arra, hogy rendszeresen mozogj mellette.

A mogyorókrém egészséges, ráadásul az izomtömeget is növelheted vele

 

Mikor érdemes fogyasztani? 

 

A mogyoróvaj edzés előtt kb. 1-1,5 órával megfelelő mennyiségű energiával látja el a szervezetedet. Már egy adag is elegendő, ami kb. 25 grammnak felel meg - ez két nagyobb evőkanálnyi mennyiség. Ez akkor jó, ha rohansz és nincs időd/lehetőséged valami más, komplexebb menüt összedobni magadnak.

 

Ugyanakkor, ha edzés után rádtör a hirtelen éhségérzet, akkor is nyugodtan fogyaszthatod. Ugyanis stabilizálja a vércukorszintedet, nagyon jól telít, és igazi nasi-feelinget ad. Egy bűnös élvezet, bűnök nélkül.

 

Tápanyagok és jó zsírok

 

B-vitaminok közül tartalmazza a tiamint, riboflavint, niacint, pantoténsavat, B6-, és B8-vitamint, valamint folsavat.

 

Ezenkívül némi cinket is - bár ennek a mennyisége szinte elhanyagolható.

 

Ami viszont igencsak jelentős, az az E-vitamin tartalma, ugyanis 100 grammban csaknem 10 grammnyi “boldogság vitamin” van, ami a napi mennyiség 75%-át fedezi.

 

Megfelelő arányban tartalmazza még a foszfort, káliumot, kalciumot, valamint a magnéziumot és mangánt is.

 

Gazdag az omega6-zsírsavakban, ugyanakkor az omega3 szintje alacsony, így ezt más forrásból érdemes pótolni.

 

Ahogyan a fenti felsorolásból is jól látszik; igazi vitamin- és ásványianyag bomba, ráadásul dúskál a jó zsírokban.

 

Erre figyelj a vásárlás előtt

 

Sok jó, de még rossz termék van a piacon. Igyekezz olyan mogyorókrémeket vásárolni, amik nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, valamint pálmaolaj, és tartósítószer mentesek.

 

Diétás mogyoróvajas receptek

 

Mogyoróvaj-smoothie

 

Hozzávalók:

 

  • 1 db banán
  • 1 ek mogyoróvaj
  • 10 dkg zab
  • ízlés szerint mandula- vagy sima tej, 1 csésze
  • ízlés szerint méz vagy eritrit

 

Elkészítés:

 

Tedd a banánt, a mogyoróvajat és a zabot egy turmixgépbe, majd alaposan zúzd össze. Közben lassan adagold hozzá a tejet is, majd a végén tegyél bele némi eritritet vagy mézet.

 

Mogyorókrémes zab reggelire

 

Hozzávalók: 

 

 

Elkészítés: 

 

Forralj fel két deciliter vizet, majd öntsd a zabpehelyre és hagyd állni 10 percig. Amikor már megszívta magát, keverj hozzá egy evőkanál mogyoróvajat és egy teáskanál mézet. A tetejét díszítsd áfonyalekvárral - ez a savanykás dzsem nagyon jól harmonizál az édeskés mézzel, és a sós mogyoróvajjal.

 

A mogyorókrém tehát nem ördögtől való; sőt igencsak egészséges nassolnivaló. Figyelj rá oda, hogy ne ész nélkül tömd magadba, mert nagyon finom, és könnyű átesni a ló túloldalára.