Tanúsítvány
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
Termékajánló
Szimpatikusak vagyunk?
Iratkozz fel.
Fittprotein blog
2020.08.06 18:17

5+1 vitamin, amire szükséged lehet a szülés után

Szülés után, a szoptatós időszakban is nagyon fontos, hogy a megfelelő vitaminokat, és ásványi anyagokat biztosítsd a gyermeked számára. 

 

Tudtad például, hogy az anyatejjel táplált babák kevésbé fogékonyak a betegségekre? És azt, hogy az anyatej akár az intelligenciahányadosra is hatással van? 

 

A megfelelően kiválasztott táplálékkiegészítőkkel az anyatej egyébként is szuper tulajdonságait pedig még tovább fokozhatod.

Megmutatjuk, milyen vitaminokat szedj terhesség után!

De miért kell egyáltalán vitamin? 

 

Amikor állapotos vagy, egy új élet cseperedik benned - egy testben vagytok két lélek. Minden, amit a terhesség alatt eszel, iszol, minden egyes rezdülésed megérzi a baba is. 

 

Szülés után, habár ez a nagyon bensőséges együttlét megszakad, az intim viszony továbbra is fennmarad anya és gyermek közt.

 

A terhesség során a vitaminokból ugyanúgy jut a babának is, és nincs ez másként az anyatejes táplálás során sem. Épp ezért, a szoptatós időszakban, a vitaminkészleteid igencsak leapadnak. 

 

Nem nehéz elképzelni, hogy ha nincs meg a megfelelő vitamin-egyensúly, akkor előbb vagy utóbb fáradékony, dekoncentrált leszel, és a babának sem tudod biztosítani a fejlődéséhez szükséges nyomelemeket. 

 

Épp ezért fel kell töltened a raktárkészletet, hogy mindkettőtök számára megfelelő mennyiségű, és minőségű vitamin jusson. 

 

Hogy ne legyen egyszerű az élet - az sem mindegy, hogy milyen táplálékkiegészítőket szedsz. A baba számára ugyanis vannak kiemelten fontos nyomelemek, amikre szüksége van.

#1 Az omega-3 zsírsav, avagy DHA, kiemelten fontos az agy fejlődéséhez

 

Az omega-3 áldásos hatásairól már mi is többször írtunk. A hal-, csukamáj-, és lenmagolajban nagy mennyiségben megtalálható omega-3 zsírsavat ugyanis az “agy eledelének” tartják. Javítja a gondolkodásért és a kognitív képességekért felelős agyi területek összehangolását, ezen kívül hozzájárul az idegrendszer megfelelő működéséhez.

 

Egy egereken végzett kísérlet során a tudósok megállapították, hogy azok az utódok, akiknek megfelelő volt a DHA-szintje, sokkal nyugodtabbak voltak, mint azok, akiknek nem adtak elegendő omega-3 zsírsavat.

 

Amelyik egérnek alacsony volt a DHA-szintje, egyszerűen nem tudott nyugalmi állapotba kerülni. A kutatók ezenkívül erős összefüggéseket fedeztek fel az esszenciális zsírsav hiánya, és a hiperaktivitás, valamint a skizofrénia kialakulása között.

Szoptatós anyaként fontos gondoskodni a megfelelő vitamin- és ásványi anyag bevitelről.

#2 Vitaminok, amelyekre szükséged van

A következő vitaminokra nem csak a gyermekednek, de neked szükséged is van.

C-vitamin

 

Ahogyan azt már számtalan helyen olvashattad, a C-vitamin megköti a káros szabadgyököket, így megelőzi a káros sejtek elburjánzását. Ezenkívül feltuningolja az immunrendszeredet, ellenállóvá tesz a fertőzések ellen, és megerősíti az érrendszert. Mindezek természetesen nem csak rád, hanem a picire is érvényesek.

B9-vitamin (vagyis folsav)

A terhesség alatt-, és után a folsavat mindenképp pótolni kell, ugyanis sok kismama esetében alakul ki B9-vitaminhiány. Ennek szerteágazó tünetei lehetnek, ilyen például a fáradékonyság, a vérszegénység, a csökkent energiaszint és a gyakori megbetegedés.

 

Szerencsére azonban a táplálkozással is sokat tehetsz azért, hogy pótold a folsavat. A zöld színű zöldségekben, mint a spenót, spárga, brokkoli, rengeteg B9-vitamin található.

 

B7-vitamin (biotin)

 

Szülés után szintén gyakori a B7-vitamin hiánya, ami leginkább a töredezett hajban, és a könnyen berepedő körmökben nyilvánul meg. A biotint tehát szintén érdemes tápanyag és táplálékkiegészítő formájában is bevinni. 

 

Az előbb említett zöld színű zöldségek mellett diót, hagymát, és édesburgonyát érdemes ilyenkor fogyasztani. 

 

A-vitamin

 

Az A-vitamin a szem tápláléka, ugyanis hiánya esetén szürkehályog alakulhat ki, ugyanakkor megnőhet a koleszterinszint is, ami számos betegség előfutára lehet.  A szoptatós kismamáknál ugyan gyakori az A-vitamin hiánya, de csak az előírt mennyiséget szabad bevenni - ez ugyanis könnyen túladagolható.

 

Mivel a májban raktározódik, ezért - ha túl sokat szedsz - könnyen felgyülemlik, és nagyon kellemetlen tüneteket képes okozni. Ilyen például a fejfájás, hányás vagy az ingerlékenység. 

 

E-vitamin

 

Az E-vitamin, az esszenciális zsírsavakhoz hasonlóan, fontos szerepet játszik a megfelelő idegállapot megőrzése érdekében. Ezenkívül részt vesz a vérképződésben, így javítja a sejtek oxigénellátottságát. 

 

#3 Vas

 

A vashiány gyakoribb a nőknél, mint hinnéd; ugyanis a menstruáció közben is hiányállapot lép fel, a vérzés miatt. A szülés után szintén nagyon magas a vérveszteség, ráadásul a szoptatás közben is sok vasat veszítesz, amit pótolni kell. 

 

A szülés után épp ezért a napi ajánlott mennyiségnél (RDA), több vasat kell bevenni, nagyságrendileg 20 milligrammot. Szerencsére az anyatejből rendkívül jól felszívódó ásványi anyagról van szó, így a gyermeked is megkapja a számára szükséges mennyiséget a táplálás során.

 

#4 Kalcium

 

A kalcium a gyermek számára is fontos, a csontok megfelelő fejlődése érdekében. Ugyanakkor a kismamáknál gyakran megfigyelhető, hogy a szoptatás alatt sokkal kisebb a csontsűrűség. Ez szerencsére azonban visszaáll, amint vége van a szoptatásnak.

 

Ugyanakkor a kieső ásványianyagot érdemes külső forrásokból, tejtermékekkel, citrusokkal (például naranccsal) pótolni.

 

#5 Cink

 

A cink mennyisége nem csak a várandósság alatt, de a szoptatáskor is jelentősen lecsökken, sőt! Kismamaként több, mint 50%-kal több cinket kell bevinned a napi ajánlott mennyiségnél, így akár 20 mg-ot is bátran szedhetsz.

 

A cink egyébként szintén fontos ásványianyag a gyermek idegrendszerének működése,és a megfelelő testsúly szempontjából. A plusz cink-bevitel pedig neked is hasznos, ugyanis segíti megelőzni a terhességi csíkok kialakulását. 

Szülés után igencsak gyakori a hajhullás.

 

+1 Mit szedj a szülés utáni hajhullásra?

 

A hajhullás mondhatni a szülés természetes velejárója. Van úgy, hogy az ember azt hiszi, hogy ő lesz az üdítő kivétel, aki megússza, majd a szülés után fél évvel csomókban hullik a haja.

 

Ennek oka, hogy szülés után megváltozik a hormonszinted. És mivel hormonális okai vannak, sajnos épp ezért nehéz ellene tenni. Szerencsére a fent említett vitaminok (főleg az A-, B-, E-vitamin, illetve a cink és a vas) segítenek abban, hogy minimalizáld a hajveszteséget.

 

Persze egyénenként a hajhullás nagyon változó lehet: van, akinek csomóban hullik a haja és fésülködni sem mer, van akinél olyan, akár egy őszi hajhullás. Azonban öröm az ürömben, hogy csak bizonyos ideig tart. A szülés után maximum 12 hónappal pedig véget ér majd.

 

A vitaminok pótlása tehát nem csak a baba-, hanem a te érdeked is. Bizony fárasztó 9 hónapot tudhatsz magad mögött, azonban a szoptatás szintén nagyon kimerítő lehet - már ami a vitaminkészletet illeti. Azonban ha odafigyelsz arra, hogy változatosan, és egészségesen táplálkozz, akkor sokkal jobban, intenzívebben tudod megélni ezt a boldog időszakot.

 

Tetszett a cikk és még szívesen olvasnál hasonló tartalmat? Nézd meg, hogy miért nem fogysz szülés után