Tanúsítvány

Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz

Vásárolj legalább 1db Fittprotein Collagen C+Q10 terméket és a csomagodat a rendelés végösszegétől függetlenül INGYEN KISZÁLLÍTJUK.

Információk | Ügyfélszolgálat: info@fittprotein.hu | +3670/358-7969 (mn. 7:00-15:00)

Fittprotein blog

Fontos a méregtelenítés, avagy hogyan óvjuk meg a májunkat?

Tomi
Tomi
2020.07.16 18:53
Fontos a méregtelenítés, avagy hogyan óvjuk meg a májunkat?

A máj egyik legfontosabb feladata, hogy méregtelenítse a szervezetünket. Egy-egy hosszabb nyaralás után (amikor egészségtelen ételeket eszünk és sok alkoholt iszunk) szükség lehet arra, hogy megtisztítsuk testünket a felesleges méreganyagoktól.

 

Ilyenkor jól jöhet egy májtisztító kúra, ami segíti a máj működését, hogy minél gyorsabban kipucolhassuk ezeket a toxikus anyagokat a szervezetünkből. 

 

De inkább az elején, és ismerjük meg röviden a szervet!

A máj funkciója

 

A méregtelenítés mellett fontos megemlíteni, hogy a máj hatalmas szerepet játszik a vércukorszint normalizálásban. 

 

Éppen ezért az inzulinrezisztenciával küzdőknek, és a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknek létfontosságú, hogy a májat megfelelően támogassák.

 

Ezenkívül a koleszterin előállításáért is felel: a testünkben található anyagnak mintegy 50%-át termeli.

 

Itt raktározódik továbbá a keményítő, vagyis a glikogén, ezenkívül sokan nem tudják, de a máj fehérjét is épít.

 

Ahogyan látható, nagyon szerteágazó, komplex funkciókat lát el, így létfontosságú, hogy megőrizzük az egészségét. 

A máj a legfontosabb méregtelenítő szervünk.

Milyen ételek károsítják a májat?

 

Mielőtt megnéznénk, hogy mikkel segíthetjük a májunkat, fontos tudnunk, hogy mit ne együnk. 

 

Pálma- és étolaj

 

Pálmaolaj szinte mindenben található, épp ezért nagyon nehéz kikerülni. 

 

Azonban nem mindegy, hogy milyen mennyiségben fogyasztjuk. A sütéshez otthon használjunk extraszűz olívaolajat, vagy kókuszolajat. Ezek ugyan drágák, de rengeteg hasznos zsírt tartalmaznak, amik a szervezet optimális működése szempontjából nélkülözhetetlenek.

 

Az étolaj - a pálmaolajhoz hasonlóan - szintén nem jó alternatíva. 

 

Amikor ugyanis felmelegítjük a sütéshez, transzzsírrá alakul, ami túlzott koleszterinképződéshez vezet. Ez megnöveli a vérnyomást, és hosszú távon károsítja az érrendszert, valamint a szívet is.

 

Ráadásul az étolajat gyakran hexánnal finomítják, ez pedig egy olyan káros  kőolajszármazék, amely megtalálható a benzinben is.

 

Cukor és alkohol 

 

A túlzásba vitt cukorfogyasztás szintén károsítja a szervet, ugyanis lerakódik és raktározódik. Ez idővel pedig inzulinrezisztenciához, később pedig 2-es típusú cukorbetegséghez vezet.

 

A cukor ezenkívül felszívódási zavarokat is okozhat, mert megzavarja az emésztőenzimek működését. Éppen ezért cukor helyett válasszunk természetes cukorhelyettesítőket

 

Nagyobb ivászatok után nagyon sok múlik a májon; a pia jelentős részét ugyanis az alkohol bontja le. Néha-néha belefér ugyan egy kis bulizás, azonban a hosszú távú, rendszeres alkoholfogyasztás zsírmájat okoz, ami teljesen tönkreteszi a szervet. 

 

Adalékanyagok, kész élelmiszerek 

 

A legtöbb élelmiszerben rengeteg különböző, kimondhatatlan nevű adalékanyag található. Ezek kis mértékben fogyasztva nem jelentenek gondot, hiszen a máj megbirkózik velük. 

 

Azonban aki tartósan, adalékanyagokkal teli készélelmiszereket fogyaszt, annak a szervezetében ezek a toxinok elraktározódnak és felhalmazódnak. 

 

Idővel ez pedig már olyan mértékű lehet, ami jelentősen megnehezíti a máj munkáját.

 

Persze ezt olvasva lehet, hogy elborzadunk és azt gondoljuk, hogy ezentúl fényevőkké kell válnunk. Pedig elég csak egy picit odafigyelni az étkezésre.

Az olajos magvak segítik a méregtelenítést

 

Zöldségek és gyümölcsök, amik segítik a méregtelenítést

 

A B-, és C-vitamint tartalmazó ételek sokat segítenek akkor, ha szeretnénk megkímélni a májunkat. Ezek többsége ráadásul finom és frissítő hatású.

Olajos magvak, citrusok és C-vitamin

 

Ha nassolni akarunk, chips helyett vegyünk inkább olajos magvakat: diót, mogyorót vagy kesudiót. Ezek ugyanis esszenciális zsírsavakat tartalmaznak, amik segítik a szervezet oxigén-ellátását, és fokozzák a vérkeringést.

 

A grapefruit, csipkebogyó vagy feketeribizli nagyon sok C-vitamint és antioxidánst tartalmaz, amik szintén segítik a máj működését. 

Hagyma és fokhagyma 

 

A hagyma és fokhagyma egyaránt szuper gyulladáscsökkentők, így "lehűtik" a túlhevült, örökké dolgozó májat. 

 

Ráadásul szelént is tartalmaznak, ami detoxikáló hatású. Az igaz, hogy nem leszünk tőle túl népszerű randipartenerek - így a méregtelenítést ne ezen a napon tartsuk.

Máriatövismag olaj

 

A máriatövismag olaj nem annyira ismert, de már a népi gyógyászatban is használták. Az olajnak magas szilimarint-tartalma van, ami az egyik legjobb méregtelenítő. Napi 300-400 mg már elegendő belőle, ugyanakkor kúra jelleggel érdemes csak fogyasztani.

Gyógyteákkal és étrendkiegészítőkkel a máj védelméért

 

A máriatövismag egyébként teaként is iható - igaz, sokkal hatásosabb hidegen sajtolt formában, mert egyből felszívódik a bélrendszeren keresztül.

 

Azonban, ha szeretjük a teákat, érdemes inkább egy “méregtelenítő-mixet” fogyasztani, ami a máriatövis mellett általában csalánlevelet, zsurlót és zöld teát is tartalmaz. 

 

Természetes összetevőkkel rendelkező kapszulákat is választhatunk - ezeket rendszerint a májat segítő vitaminokkal (pl. a már fent említett B-vitaminokkal) egészítik ki.

 

Tavasszal, illetve ősszel, a téli időszak előtt, és a bulikkal teli nyár után, érdemes méregtelenítő kúrákat tartani, aminek a segítségével felkészíthetjük a szervezetünket az influenza-időszakra.


Ha szívesen olvasnál további hasznos tartalmakat, böngéssz a blogunkban! A Mit egyél cukor helyett? című cikkünket olvastad már?